
Afgelopen maandag 13 oktober zond NPS Klassiek het ballet Vier Letzte Lieder van choreograaf Rudi van Dantzig uit. Eindelijk was er weer eens dans op tv te zien van hoogstaande kwaliteit. De uitzending was weliswaar om 23.55uur 's avonds, maar de echte dansgek blijft daar voor wakker.
Toch vind ik het schandalig dat zo'n prachtig en belangrijk ballet voor de Nederlandse dansgeschiedenis, op zo'n laat tijdstip wordt uitgezonden. De afgelopen jaren is er wel iets verbeterd aan de promotie van de danskunst. Er is een stichting Collectieve Danspromotie opgericht en er zijn dansvoorstellingen onder de naam Dansclick in het leven geroepen, waarin diverse choreografen samen een avondvullend programma invullen. Heel afwisselend, waardoor het grote publiek kennis kan maken met de danskunst in al zijn diversiteit. Maar de tv, het medium bij uitstek om dans te tonen, lijkt maar geen publiek te kunnen vinden voor de dans. Want wie kijkt er nu om elf uur op een maandagavond nog naar dans? Nee dan doet "So you think you can dance" het toch beter. Lekker commercieel met veel breakdance en streetdancers die spectaculaire trucs op hun hoofd doen. Dat trekt wel kijkers!
Zou het niet mooi zijn als er ook eens een echt dansprogramma op tv wordt getoond waarin professioneel geschoolde moderne en klassieke dansers hun trucs laten zien. En dan niet een auditie die in het echte dansleven nooit zo gaat als bij "So you think you can dance", maar een serieus programma met dansKunst met hoofdletter K. Dans die ergens over gaat en een boodschap probeert over te dragen naar het publiek. Daar krijgt zelfs Rudi van Dantzig nog kritiek op. Zijn werken zijn maatschappelijk geëngageerd en hebben een duidelijke boodschap, maar worden nu afgekraakt als ouderwets en niet meer van deze tijd. Ongelofelijk toch? Juist in deze roerige tijden zou je denken dat ook choreografen zich laten inspireren door maatschappelijke thema's en die verwoorden in de danstaal. Het lijkt wel of hedendaagse choreografen bang zijn om kritiek te leveren op de maatschappij en verzanden in gelijkende nietszeggende en vooral technische hoogstandjes.
Dan maar ouderwetse dans zonder beamers, computergestuurde dansers en videogames. Geef mij maar Rudi van Dantzig's geëngageerde balletten zonder opsmuk, maar met boodschap.
Meer dans op tv: zondag 19 oktober Jiri Kylián, Wings of Wax en maandag 20 oktober Rudi van Dantzig, Monument voor een gestorven jongen.
Lees meer op http://sites.nps.nl/jerome/index.cfm/site/npsmatinee/
Toch vind ik het schandalig dat zo'n prachtig en belangrijk ballet voor de Nederlandse dansgeschiedenis, op zo'n laat tijdstip wordt uitgezonden. De afgelopen jaren is er wel iets verbeterd aan de promotie van de danskunst. Er is een stichting Collectieve Danspromotie opgericht en er zijn dansvoorstellingen onder de naam Dansclick in het leven geroepen, waarin diverse choreografen samen een avondvullend programma invullen. Heel afwisselend, waardoor het grote publiek kennis kan maken met de danskunst in al zijn diversiteit. Maar de tv, het medium bij uitstek om dans te tonen, lijkt maar geen publiek te kunnen vinden voor de dans. Want wie kijkt er nu om elf uur op een maandagavond nog naar dans? Nee dan doet "So you think you can dance" het toch beter. Lekker commercieel met veel breakdance en streetdancers die spectaculaire trucs op hun hoofd doen. Dat trekt wel kijkers!
Zou het niet mooi zijn als er ook eens een echt dansprogramma op tv wordt getoond waarin professioneel geschoolde moderne en klassieke dansers hun trucs laten zien. En dan niet een auditie die in het echte dansleven nooit zo gaat als bij "So you think you can dance", maar een serieus programma met dansKunst met hoofdletter K. Dans die ergens over gaat en een boodschap probeert over te dragen naar het publiek. Daar krijgt zelfs Rudi van Dantzig nog kritiek op. Zijn werken zijn maatschappelijk geëngageerd en hebben een duidelijke boodschap, maar worden nu afgekraakt als ouderwets en niet meer van deze tijd. Ongelofelijk toch? Juist in deze roerige tijden zou je denken dat ook choreografen zich laten inspireren door maatschappelijke thema's en die verwoorden in de danstaal. Het lijkt wel of hedendaagse choreografen bang zijn om kritiek te leveren op de maatschappij en verzanden in gelijkende nietszeggende en vooral technische hoogstandjes.
Dan maar ouderwetse dans zonder beamers, computergestuurde dansers en videogames. Geef mij maar Rudi van Dantzig's geëngageerde balletten zonder opsmuk, maar met boodschap.
Meer dans op tv: zondag 19 oktober Jiri Kylián, Wings of Wax en maandag 20 oktober Rudi van Dantzig, Monument voor een gestorven jongen.
Lees meer op http://sites.nps.nl/jerome/index.cfm/site/npsmatinee/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten